Monday, July 20, 2009

CONTOH KARANGAN BERFAKTA

CONTOH SOALAN KARANGAN DAN ISI-ISI


Setiap pelajar pasti ingin kejayaan cemerlang. Apakah langkah-langkah yang perlu untuk memastikan kita berjaya di dalam pelajaran ?

Setiap pelajar pasti ingin kejayaan cemerlang berbagai-bagai cara untuk mendapat kecemerlangan setiap murid mempunyai cita-cita menjawat jawatan tinggi bergantung kepada individu sendiri dan lain-lain faktor
i. tumpuan terhadap pelajaran - menelaah pelajaran - membuat rujukan
ii. menyediakan jadual waktu peribadi yang teratur - patuh kepada jadual waktu tersebut
iii. rajin bertanya kepada guru - jika timbul masalah - perbincangan dengan rakan-rakan
iv. sediakan buku-buku rujukan secukupnya
v. ikuti kelas tambahan - di sekolah / tempat lain
vi. banyakkan latihan tambahan
vii. tidak ponteng kelas / sekolah
viii. tidak tinggal sembahyang dan sentiasa berdoa
ix. banyak membaca bahan-bahan tambahan
x. sikap tidak berputus asa - tekun tanpa mengenal jemu
mencerminkan diri sendiri - berazam - mencapai kejayaan
kesedaran perlu untuk mendapat kecemerlangan dalam pelajaran



Masalah disiplin murid-murid sekolah hangat diperkatakan sejak akhir-akhir ini. Bincangkan langkah-langkah untuk mengatasinya.

Pengertian disiplin - peraturan yang ditetapkan dan mesti diikuti contoh pelanggaran disiplin di sekolah - ponteng sekolah, hisap rokok, ugutan, melawan guru, berpakaian tidak seperti yang dikehendaki, buang sampah merata-rata dan lain-lain.

Isi-isi
Langkah-langkah mengatasi masalah disiplin murid-murid
i. memberikan kesedaran kepada murid-murid melalui penerapan nilai-nilai murni dan ceramah-ceramah kesedaran daripada pihak-pihak tertentu
ii. ibu bapa haruslah memberikan pelajaran agama yang secukupnya kepada anak-anak mereka
iii. pihak sekolah haruslah tegas dalam menangani masalah ini dengan mengenakan denda yang sepatutnya agar menjadi teladan kepada murid-murid.
iv. piak sekolah haruslah sentiasa mengadakan perjumpaan dengan ibu bapa untuk membincangkan masalah murid-murid
v. pengawas-pengawas sekolah hendaklah memainkan peranan dengan berkesan - mengawasi tingkah laku, menasihati dan melaporkan kepada guru disiplin / pihak sekolah berkenaan masalah salah laku murid.
Penutup
masalah disiplin tidak akan berjaya jika satu pihak saja yang berusaha tanpa kerjasama semua pihak.
Semua pihak bertanggungjawab dalam menangani masalah disiplin - Kementerian Pendidikan, pihak sekolah, ibu bapa dan masyarakat.


Ikan air tawar banyak khasiatnya. Tuliskan cara-cara untuk menggalakkan orang ramai makan ikan air tawar.
i. Ikan air tawar sedap dan banyak khasiatnya
ii. ikan air tawar terdapat di sungai, tasik, sawah dan dipelihara di kolam
iii. contoh ikan air tawar - lampan Jawa, keli, sepat, haruan, tilapia, patin dan lain-lain

cara-cara menggalakkan orang ramai makan ikan air tawar:
i. kempen memakan ikan air tawar dijalankan dari masa ke semasa
ii. cara-cara memasak ikan air tawar hendaklah diberitahu kepada orang ramai supaya mereka benar-benar dapat merasai kelazatannya
iii. harga ikan air tawar hendaklah dikawal supaya ianya tidaklah terlalu mahal agar orang ramai dapat membelinya
iv. galakkan orang ramai menternak ikan air tawar supaya ikan air tawar mudah diperolehi
v. gerai-gerai makan hendaklah menyediakan menu masakan ikan air tawar sebagai salah satu daripada lauk pilihan
vi. pihak kesihatan / perikanan hendaklah selalu memberi penerangan tentang khasiat memakan ikan air tawar kepada orang ramai.
Semua pihak harus mengambil bahagian bagi menggalakkan orang ramai memakan ikan air tawar.

Pendidikan tadika yang ada pada masa ini amat memberi faedah kepada anak-anak kita apabila menjejakkan kaki ke alam persekolahan. Bincangkan.

1. PENDAHULUAN :
Pendahuluan : Apakah ia pendidikan tadika
- memberi manfaat kepada kanak-kanak
Isi- isi penting : a] berumur antara 4 hingga 6 tahun
b] mendedahkan kanak-kanak ke alam persekolahan
c] dapat bergaul dengan kanak-kanak yang sebaya dengan mereka
- mengelakkan kanak-kanak daripada bosan duduk di rumah
d] kanak-kanak sudah biasa dengan alam persekolahan dan
tidak kekok
Penutup : Lebih banyak penubuhan kelas tadika lebih baik

soalan 1
Buah-buahan tempatan memang berkhasiat dan lazat untuk dimakan. Nyatakan langkah-langkah untuk menggalakkan orang ramai memakan buah-buahan tempatan.
Pendahuluan : Jenis buah-buahan tempatan ada dua jenis - jenis bermusim
- tidak bermusim - contoh buah bermusim - contoh buah tidak bermusim

isi ;
kempen memakan buah-buahan oleh kerajaan
adakan promosi jualan murah
peranan media massa - sebarkan tentang kelebihan memakan buah tempatan
kurangkan import buah-buahan dari luar
tegaskan peranan dan kelebihan buah-buahan tempatan - kepada kesihatan

soalan 2
Nyatakan langkah-langkah untuk menggalakkan lebih ramai pelancong datang ke negara kita.
Pendahuluan : banyak tempat menarik di Malaysia - contoh tempat
isi
penerangan meluas mengenai tempat - pemandu pelancong yang cekap
kemudahan pengangkutan - contoh
peranan kerajaan di luar negara - membuat promosi mengenai Malaysia.
membina kemudahan seperti hotel dan sebagainya.
memulihara kawasan yang menjadi tumpuan dan mencari serta memperkenalkan kawasan berpotensi.
pelancongan membawa keuntungan kepada negara. Langkah-langkah yang perlu mesti diambil bagi menggalakkan lebih rami pelancong datang ke Malaysia.

soalan 3
Membaca merupakan satu amalan yang mulia. Nyatakan cara-cara untuk memupuk minat membaca di kalangan murid-murid sekolah.
Pendahuluan : Membaca secara berterusan - memperolehi ilmu pengetahuan.
isi
kempen membaca - peringkat sekolah , negeri dan kebangsaan - adakan pertandingan
bahan yang bermutu tinggi disediakan serta menarik.
galakan daripada ibu bapa - kemudahan tempat membaca dan bahan.
membaca jambatan ilmu.

soalan 4
Tuliskan sebuah karangan yang bertajuk " Pentingnya Air Kepada Kita "
Pendahuluan : Sumber-sumber air - contoh
sumber terpenting - keperluan untuk hidup - minuman
untuk penjanaan kuasa elektrik
membersih pakaian - diri - elak penyakit
untuk pertanian - tiada air tanaman dan haiwan ternakan akan mati.
Jimat pengunaan air - jangan membazir

soalan 5
Kemalangan jalan raya sering berlaku di negara kita. Ianya disebabkan oleh beberapa faktor. Namun begitu kemalangan jalan raya boleh dielakkan. Nyatakan cadangan-cadangan anda , langkah-langkah untuk menggelakkan berlakunya kemalangan jalan raya.

Pendahuluan : Kemalangan jalan raya selalu saja berlaku. Dalam setiap kemalangan ada saja tercedera dan ada juga melibatkan kematian. Kemalangan sebenarnya boleh dielakkan dengan berbagai cara.
a. Pemandu hendaklah mematuhi peraturan dan undang-undang semasa memandu - memandu tidak melebihi had laju yang ditetapkan.
b. Pemandu hendaklah memastikan kenderaan mereka selamat untuk dipandu - lampu , brek berfungsi dengan baik.
c. Kenakan hukuman berat kepada pemandu yang memandu dalam keadaan merbahaya - melanggar undang-undang - denda dan penjara.
d. adakan kempen keselamatan jalan raya yang berterusan
Kemalangan berlaku akibat sikap cuai pengguna jalan raya.


soalan 6
Kerajaan menggalakkan rakyat negara kita memakan buah-buah tempatan. Apakah faedah yang akan kita perolehi apabila memakan buah-buahan tempatan.
Pendahuluan :
Buah-buahan tempatan ada dua jenis - bermusim - contoh - buah-buahan tidak bermusim - contoh
isi
a. rasanya amat lazat - tambahan pula - berkhasiat
b. lebih segar mutu lebih baik untuk kesihatan
c. tidak diletakkan bahan pengawet - baik untuk kesihatan
mesti digalakkan memakan buah-buahan tempatan


soalan 7
Pentingnya semangat kejiranan di kalangan kita. Tulis sebuah karangan mengapa pentingnya semangat kejiranan.
Pendahuluan : Jiran adalah orang yang tinggal berhampiran dengan rumah
kita sama ada yang tinggal di sebelah - menyebelah di hadapan atau di belakang.
a. sekiranya ditimpa kesusahan - jiran akan menolong .
ini bukti jiran adalah penting kepada kita - mesti saling bantu membantu - berat sama dipikul ringan sama dijinjing.
b. diamal tanpa mengira kaum, agama dan bangsa
-masyarakat akan hidup dengan aman.
perpaduan akan menjadi kukuh.
c. mengeratkan perhubungan antara satu sama lain.
kunjung mengunjungi semasa perayaan - memupuk semangat muhibah di antara pelbagai kaum.
kita perlu memupuk semangat kejiranan antara kita - perselisihan kaum akan dapat dielakkan. negara akan menjadi lebih kuat dan disegani oleh musuh.

soalan 8
Kepentingan Perpustakaan dan faedah-faedahnya.
Pendahuluan :
Tempat letak perpustakaan / Jenis perpustakaan / Huraian perpustakaan
Perpustakaan adalah gedung ilmu. banyak bahan bacaan yang dikumpulkan dan disimpan. Diantaranya termasuklah bahan rujukan, buku cerita , buku panduan. Ini semua adalah untuk kemudahan pelajar.
i. tempat membaca dan menelaah yang selesa - terdapat kemudahan disediakan
ii. terdapat berbagai sumber rujukan - buku - majalah - akhbar dan lain-lain
iii. tempat belajar yang sesuai - buat kerja yang diberi oleh guru
iv. perpustakaan sebagai pusat ilmu pengetahuan - penting untuk pelajar - membaca jambatan ilmu - dapat memahami pelajaran dengan lebih berkesan lagi.
v. pinjam buku untuk membuat rujukan dan mengulang kaji - tidak perlu membeli buku yang dikehendaki - jimat perbelanjaan
vi. boleh mengisi masa lapang dengan berfaedah - tidak terlibat dengan unsur negatif
vii. melatih diri menggunakan bahan dengan baik - persediaan untuk masa hadapan
viii. tidak boleh bergantung kepada guru-guru semata-mata - meningkatkan tahap pencapaian dalam semua hal.
pelajar sepatutnya selalu mengunjungi perpustakaan pada setiap masa demi untuk kejayaan masa depan / mengemukakan cadangan membaiki perkhidmatan perpustakaan / menyatakan penghargaan kepada sesiapa yang berkenaan . Membaca jambatan ilmu.

soalan 9
Rakan sebaya adalah orang yang penting dalam kehidupan kita. Apakah peranan yang dapat diberikan oleh rakan sebaya dalam kehidupan kita.
Pendahuluan :
Rakan sebaya ialah rakan yang seusia dengan kita dan mempunyai kegemaran yang hampir sama.
mempengaruhi perwatakan seseorang
- baik - mempengaruhi untuk menjadi baik
- jahat - akan mempengaruhi menjadi jahat
Rakan adalah tempat kita mencurah segala masalah yang kita hadapi - orang yang boleh dipercayai.
sentiasa saling bantu-membantu , bekerjasama antara satu sama lain.
membantu dalam meningkatkan prestasi pelajaran.
rakan sebaya - berperanan penting - bijak memilih kawan.


soalan 10
Tulis sebuah karangan yang bertajuk " Kepentingan Kenderaan Kepada Kita".
Pendahuluan : Ada berbagai jenis kenderaan - darat - contoh - air - contoh -
udara - contoh
a penting - dapat ke sesuatu tempat dengan cepat selamat
b. membawa penumpang yang ramai dan juga boleh memuatkan barang dengan banyak
penting dalam pembangunan ekonomi
- buat kenderaan dan dijual - dapat keuntungan
- wujud bandar dan kota besar
C. peluang pekerjaan di kilang membuat kenderaan.


soalan 11
Tuliskan sebuah karangan yang bertajuk " Kepentingan Pelajar menyertai aktiviti ko kurikulum ".
Pendahuluan : Ko kurikulum ialah aktiviti selepas sekolah iaitu aktiviti persatuan
unit beruniform dan sukan.
A. melatih murid menjadi pemimpin - sifat kepimpinan dalam aktiviti.
B. melatih murid untuk berdikari sendiri - contoh dalam perkhemahan tahunan - masak sendiri dan aktiviti dalam perkhemahan.
C. melatih murid mematuhi disiplin dan arahan ketua.
- penting untuk keutuhan sesuatu organisasi atau negara. Semangat kerjasama - berat sama dipikul dan ringan sama dijinjing.
D. Menambah ilmu pengetahuan tambahan - cara membuat pertolongan cemas.
E. untuk kesihatan diri - aktiviti sukan dan permainan
- badan sihat - otak cergas
Murid patut menyertai aktiviti ko kurikulum untuk memperolehi berbagai faedah untuk diri.
Kegiatan kokurikulum boleh merapatkan hubungan di antara murid-murid dan guru-guru. Berikan sebab-sebabnya.
Pengertian kokurikulum - kegiatan luar bilik darjah - untuk bantu pembelajaran di bilik darjah
contoh ; sukan dan permainan , unit beruniform, kelab dan persatuan
boleh merapatkan hubungan di antara murid-murid dan guru-guru
i. dalam aktiviti sukan dan permainan - murid-murid akan bekerjasama dan bantu-membantu bagi mencapai kemenangan - tidak secara langsung dapat merapatkan hubungan sesama mereka.
ii. dalam aktiviti unit beruniform - dapat berbincang . ikut arahan ketua, disiplin / riadah - dapat merapatkan hubungan sesama murid
iii. dalam aktiviti kelab dan persatuan - berbalas pantun , kuiz, syarahan dan lain-lain memerlukan kerjasama dan muafakat - dapat eratkan hubungan
iv. pertandingan / perlawanan sukan dan aktiviti kokurikulum dengan sekolah lain pula dapat rapatkan hubungan di antara murid-murid dan guru-guru sekolah berkenaan
hubungan yang rapat dan baik penting bagi menjamin keharmonian sesebuah sekolah dan masyarakat
kejayaan dalam pendidikan / pelajaran.


soalan 12
soalan : Kerja rumah sangat baik untuk murid-murid sekolah. Tuliskan sebuah karangan berkenaan dengannya.
Pendahuluan : Kerja rumah ialah kerja sekolah yang diberi oleh guru
untuk disiapkan di rumah.
A. melahirkan murid dengan kemahiran yang telah diajar
- sebagai latihan tambahan
- murid menjadi lebih mahir lagi.
B. sebagai latihan mengulang kaji pelajaran di rumah
- berusaha dengan membuat rujukan
- berbincang dengan rakan-rakan
C. mengelakkan murid daripada membuang masa dengan sia-sia di rumah - mengisi masa lapang dengan betul.
Siapkan tugasan yang diberi meningkatkan prestasi pelajar - keputusan yang baik dalam peperiksaan.


soalan 13
Tuliskan sebuah karangan yang bertajuk " Faedah membaca buku "
Pendahuluan : Membaca sebagai hobi yang baik. Berbagai bahan yang
boleh dibaca seperti akhbar, majalah, buku dan sebagainya.
a. mendapat pengetahuan tambahan
b. dapat membaiki penguasaan bahasa
- membantu dalam membina karangan - menambah perbendaharaan kata - memperolehi ejaan betul
c. mengisi masa lapang dengan berfaedah - menggelakkan diri daripada melakukan perkara yang tidak berfaedah.
d. boleh dijadikan panduan hidup dalam penyelesaian masalah.
membaca jambatan ilmu.


Soalan 14:
Kemajuan sains banyak membantu manusia dalam semua hal. Bina sebuah karangan mengenai baik dan buruk kemajuan sains.

Pendahuluan: Sains amat penting kepada manusia. Kemajuan sains membawa perubahan kepada kehidupan manusia. Berbagai faedah diperolehi daripada kemajuan sains sekarang.
Kebaikan
a) Dalam bidang komunikasi-telefon-televisyen dan radio.
b) Dalam bidang perhubungan-pembinaan jalan raya bertar
-pembinaan kenderaan darat,air dan udara.
-manusia dapat bergerak pantas dari satu tempat ke
satu tempat - penerokaan angkasa lepas.
C) Untuk pertahanan negara-membina alatan perang
-senjata - kereta kebal dan sebagainya
-negara menjadi lebih selamat.

Keburukan
a) Mengancam keselamatan manusia dan dunia
-Bom atom-Jepun-ramai terbunuh
-Gas sarin
-Bom nuklear
b) Robot dicipta - kereta di kilang
-peluang kerja manusia terbatas.
Penutup :
Sains membawa kebaikan dan juga keburukan kepada
kehidupan manusia. Oleh itu kita seharusnya berhati-hati
menggunakan kemajuan sains hanya untuk kebaikan.


Soalan 14 :
Bina sebuah karangan tentang baik dan buruknya menonton televisyen .Bincangkan

Pendahuluan: - Televisyen merupakan satu media elektrik yang paling
popular di negara kita. Boleh dikatakan setiap rumah di negara kita mempunyai sebuah peti televisyen.
Isi :
Kebaikan
a) Mengetahui perkembangan semasa - berita
b) Mendapat pengetahuan tambahan - Majalah 3,Info Sains
c) Mendapat pengetahuan agama - Ehwal Islam
d) Mengeratkan hubungan kekeluargaan
e) Isi masa lapang dengan baik.
Keburukan bagi pelajar
a) Menonton terlalu lama-membazir masa
b) Ada rancangan-rancangan yang tidak sesuai ditonton.

Penutup : Menonton televisyen memberi faedah kepada pelajar. Namun pelajar seharusnya pandai memilih rancangan yang sesuai dan tidak mengabaikan pelajaran.


Soalan 15:
Tinggal di asrama lebih baik daripada tinggal di rumah .Bincangkan.
Pendahuluan: Asrama adalah tempat penempatan untuk pelajar-pelajar
di sekolah. Kerajaan menyediakan asrama-asrama ini untuk kemudahan pelajar-pelajar belajar dengan lebih sistematik.

Isi
a) Pelajar berpeluang untuk belajar dengan lebih baik
-mempunyai jadual - patuh pada jadual - bermain dan sebagainya diatur dengan baik.
b) Dapat dilatih untuk hidup bekerjasama-bagai "Aur dengan Tebing", - saling bantu membantu.
c) Dapat dilatih untuk hidup berdikari -di sini pelajar tidak bergantung kepada lbu bapa semata-mata.
d) Dapat belajar secara berkumpulan. banyak faedah yang di perolehi.
Keburukan
a) bebanan yuran bulanan kepada keluarga miskin
b)Jumlah murid adalah ramai-pengawasan tidak dapat diberikan oleh pihak asrama secara berkesan.
Penutup :
Tinggal di asrama ada kebaikan dan ada juga keburukan.


Soalan 16:
Permainan video dan komputer adalah amat menyeronokkan. Namun permainan ini ada keburukannya. Bincangkan.
Rangka
Pendahuluan : Pada zaman sains dan teknologi-permainan tradisional
seperti gasing,wau,congkak tidak diminati oleh kanak-kanak lagi. mereka lebih gemar bermain video dan komputer.

Isi
Keburukannya
a) Kanak-kanak berasa asyik dan leka-tiga atau empat Jam bermain membazirkan masa-tenaga elektrik.
b) Berlaku ponteng sekolah-video tiada di rumah kunjungi pusat video masa sekolah. wang saku.
c) Jenis-Jenis permainan seperti pergaduhan peperangan.-dedahkan unsur-unsur yang tidak sihat kepada pelajar.
Penutup : Ibu bapa mesti mengawal -hadkan masa bermain-
-membaca buku-buat jadual.


Soalan 17
Tidur lewat adalah amalan yang tidak baik.Bina sebuah karangan untuk menyatakan kenapa pelajar mesti tidur awal.

Pendahuluan : Setiap orang memerlukan rehat. Tidur juga sebahagian
daripada cara berehat. Tidur lewat bagi seorang murid adalah satu amalan yang tidak baik.
a) murid tidur awal-dapat bangun awal dapat ke sekolah awal - dapat rehat yang secukupnya -badan terasa segar.
b) Tidak tergesa-gesa untuk ke sekolah-tidak ketinggalan bas.
c) rehat yang secukupnya - tidak berasa mengantuk semasa guru mengajar.-dapat menumpukan sepenuh perhatian semasa guru mengajar - beroleh kejayaan.
Penutup:
Tidur awal patut diamalkan - badan akan terasa sihat dan segar - kesihatan akan terjaga.


Soalan 18:
Belajar secara berkumpulan lebih, baik daripada belajar secara bersendirian, Bincangkan.
Rangka
Pendahuluan : Murid mempunyai cara yang tersendiri untuk mengulang kaji
pelajaran mereka . Ada yang suka belajar di perpustakaan ,di rumah dan ada yang suka belajar secara bersendirian serta berkumpulan.

Isi
a) Dapat bertanya sesuatu yang tidak difahami.
b) Dapat bertukar-tukar nota dan pendapat.
c) Tidak berasa jemu atau mengantuk.
d) Melatih diri kita mengeluarkan pendapat.
Penutup :
Kita hendaklah belajar secara berkumpulan kerana ianya
mempunyai banyak kelebihannya. Namun begitu rakan
dalam kumpulan hendaklah rakan yang sesuai untuk kita,


Soalan 19 :
Kanak-kanak, amat suka memakan makanan ringan. Sedangkan masyarakat tahu bahawa, makanan ringan tidak baik untuk kesihatan kanak-kanak. Bincangkan.
RangRa
Pendahuluan : Setelah diketahui bahawa makanan ringan tidak baik untuk
kesihatan badan kanak-kanak. Ibu bapa hendaklah memastikan bahawa anak-anak mereka tidak membeli dan memakan makanan ringan yang, dijual di pasaran.
Makanan ringan-
a) tidak berkhasiat - tiada zat dan vitamin.
b) mengandungi banyak bahan pengawet dan perasa, yang, berlebihan - tidak diperlukan oleh badan. -tidak baik untuk kesihatan badan.
c) tidak mengenyangkan - pembaziran wang.


Soalan 20 :
Bandar merupakan tempat tumpuan orang ramai. Bincangkan kebaikan dan keburukan tinggal di bandar.
Rangka
Pendahuluan:

Isi
Tempat tinggal merupakan satu perkara orang suka tinggal di bandar tinggal di kampung. Tinggal di bandar kelebihan daripada tinggal di kampung.
Kebaikan
a) Terdapat banyak kemudahan yang amat pentinq. ada juga suka tinggal mempunyai beberapa
-sistem pengangkutan seperti,bas,keretapi,kapal terbang.-Mudah untuk ke mana saja.
-kemudahan rawatan-hospital yang lengkap.
b) Bidang pendidikan
-Pusat pengajian tinggi
-pusat rujukan-perpustakaannya lengkap.
c) Banyak peluang pekerjaan
-kilang,berniaga
d) Kemudahan sosial -tempat hiburan
Penutup:
Keburukan -perbelanjaan yang tinggi -terdedah kepada pengaruh budaya tidak sihat


Soalan 21
Kita sentiasa melihat iklan di mana saja. Melalui akhbar,radio dan juga televisyen iklan disiarkan
untuk mempengaruhi masyarakat. Bincangkan pengaruh iklan kepada masyarakat.
Pendahuluan : Iklan diadakan oleh sesebuah syarikat atau peniaga untuk
memperkenalkan barangan mereka. Iklan memberi kesan yang kurang baik kepada masyarakat.
a)Pelanggan tertipu ;
-barangan yang ditawarkan tidak mempunyai mutu yang tinggi -cara pengiklanan yang menarik-pelanggan tertarik untuk membeli.
b)Pelanggan akan keliru
-berbagai barangan sama yang berlainan jenama diiklan.
-Pelanggan sukar untuk membuat penilaian.
c)Pembaziran wang - apabila sudah terpengaruh-pelanggan
membeli tanpa mengira kesan.-barang yang tidak perlu.
Kebaikan
a) Dapat mengetahui sesuatu keluaran baru di pasaran.
-maklumat lebih terperinci daripada iklan.
b) Dapat merancang pembelian-membuat pilihan terhadap
barangan yang hendak dibeli.
Pendidikan tadika yang ada pada masa kini amat memberi faedah kepada anak-anak kita apabila menjejakkan aki ke alam persekolahan. Bincangkan.
Apakah dia pendidikan tadika
n memberi manfaat kepada kanak-kanak
a) berumur antara 4 hingga 6 tahun
b) mendedahkan kanak-kanak alam persekolahan
c) dapat bergaul dengan kanak-kanak yang sebaya dengan mereka
n dapat mengelakkan kanak-kanak daripada bosan duduk di rumah
d) kanak-kanak sudah biasa dengan alam persekolahan dan tidak kekok
lebih banyak penubuhan kelas tadika lebih baik

22 "Semangat muhibah dan sikap tolong-menolong".
Semangat yang perlu dipupuk
a) bantu-membantu, tolong-menolong - ketika susah
b) kenduri-kendara
c) keramaian dan perayaan
d) gotong-royong - mewujudkan sikap sayang dan muhibah
e) tidak mementingkan diri dan hormat-menghormati
f) bertegur-sapa , ziarah-menziarahi
rakyat aman damai dan maju
perpaduan masyarakat


23 Disiplin sekolah semakin merosot. Bincangkan sebab-sebab kemerosotan disiplin.
a) ibu bapa sentiasa sibuk
b) pihak sekolah tidak mengambil berat
c) pengaruh rakan sebaya
d) pengaruh dari luar seperti media massa


24 "Air dan kegunaannya".
Pendahuluan
n Air meliputi tujuh puluh satu peratus permukaan bumi
n sumber air - laut,hujan dan sebagainya
n sangat penting kepada manusia binatang dan tumbuhan
Isi
i. makhluk hidup memerlukan air - terus hidup - sangat penting - membasuh, minum dan memasak
ii. berdekatan dengan laut dan sungai - sumber rezeki
iii. mengairi sawah dan kebun - menternak ikan/udang - aktiviti perlombongan
iv. membina empangan - sumber tenaga elektrik - untuk kemudahan dan kegiatan ekonomi
Penutup
Pencemaran air berlaku - pembuangan sampah sarap, sisa perindustrian - hukuman lebih berat - menguatkuasakan undang-undang


25 Kebahagiaan dan kegembiraan ibu bapa amat besar maknanya kepada kita. Apakah cara yang patut kita lakukan untuk memastikan orang tua kita sentiasa bahagia dan gembira ?
ibu bapa cuma mengharapkan kebahagiaan dan kegembiraan
a) menghargai mereka sebagai orang tua
b) menolong kerja-kerja rumah
c) menyumbang wang ringgit, walaupun mereka tidak minta
d) tugas murid ialah belajar hingga berjaya
kebahagiaan akan terpancar di wajah mereka



26 "Perlunya kita menjaga alam sekitar"
persekitaran yang bersih - rakyat sihat
pencemaran berlaku - kegiatan ekonomi
i. meningkatkan kesedaran rakyat - kempen "Hijaukan Bumi Kita" - menanam pokok-pokok
ii. cintakan keindahan alam sekitar - hidupan flora dan fauna
iii. menjaga hutan - udara bersih dan tempat takungan air - sumber air. Tempat haiwan lair tinggal
iv. Negara indah - menarik pelancongan berkunjung



27 Tanggungjawab semua rakyat - aman damai , memanjangkan jangka hayat
Tuliskan cara-cara menjaga persekitaran kawasan kamu.
Rumah tempat tinggal / kediaman yang paling selesa
rumahku syurgaku
i. kita perlu bekerjasama untuk menjaga persekitaran kawasan sekolah
ii. sampah sarap perlu dibersihkan / dibakar dalam lubang sampah
n menggelakkan pembiakan lalat yang membawa penyakit
iii. mengumpul tin-tin kosong / tayar buruk / botol-botol dan timbus dalam lubang
n menggelakkan pembiakan nyamuk aedes
iv. menanam pokok-pokok bunga / buah-buahan dipersekitaran untuk kesegaran pemandangan dan kecantikan.
v. mengamalkan budaya bersih semasa keluar dan masuk ke rumah supaya tidak ada jangkitan kuman
persekitaran yang bersih, penghuni sihat dan ceria



28 "Faedah mempelajari seni mempertahankan diri"
kemahiran atau kepandaian di dalam hal mempertahankan diri - menjaga diri daripada serangan musuh
i. menyihatkan badan - meningkatkan kecergasan - satu senaman yang baik
ii. membentuk disiplin - patuh kepada arahan - mewujudkan pemikiran positif
iii. dijadikan kegiatan masa lapang - mengelakkan daripada gejala negatif
iv. mempertahankan diri daripada serangan musuh - membantu orang yang dianiaya - melainkan persahabatan
kepelbagaian seni mempertahankan diri - daya tarikan pelancong


29 "Faedah bergotong royong"
melakukan kerja secara beramai-ramai
i. dapat menjimatkan masa dan tenaga
ii. sesuatu kerja besar dan sukar - menjadi ringan
iii. mewujudkan persefahaman dan kemesraan di kalangan anggota masyarakat
iv. mewujudkan suasana harmoni dan saling hormat-menghormati
amalan yang perlu diteruskan - di kampung atau di bandar



30 "Perlunya kita mempunyai hobi"
Aktiviti masa lapang - mendatangkan kebaikan - bersukan , kerja tangan, hiburan, kegiatan lasak , berbentuk pengetahuan
i. memanfaatkan masa lapang - menenangkan fikiran
ii. mendapatkan keuntungan - pengetahuan, pengalaman, sumber kewangan
iii. mengeratkan perhubungan - mesra dengan orang lain - mewujudkan suasana harmonis
iv. menggerakkan otot-otot - senaman ringan
perlu diadakan tempat beriadah dan menubuhkan kelab-kelab - berkumpul dan bertukar-tukar fikiran



31 "Faedah menyertai pasukan pakaian seragam di sekolah-sekolah"
pasukan pakaian seragam ialah aktiviti kokurikulum - aktiviti luar bilik darjah - pengakap, tunas puteri dan sebagainya
i. melatih murid-murid berdikari , bekerjasama - akitiviti berkawad , perkhemahan, sikap sentiasa menolong orang
ii. membimbing dan membina sifat kepimpinan - mengurus aktiviti - percayakan ketahanan diri sendiri - Ketua Pasukan, Ketua Unit - melaksanakan tugas.
iii. menyesuai dan memupuk disiplin - peraturan persatuan - peraturan persatuan - mengikut arahan
iv. menambahkan ilmu pengetahuan - dapat digunakan di dalam kemahiran berkaitan pertolongan cemas
menyertai pasukan pakaian seragam - banyak faedah - menggunakan masa dengan berfaedah



32 "Permainan Tradisional"
permainan yang diwarisi sejak berzaman. Sepak raga bulatan, gasing - di kalangan kanak-kanak - ting-ting, konda-konda, congkak. Ada permainan - secara individu dan ada berpasukan
i. untuk memenuhi masa terluang - waktu petang
ii. mengerat perhubungan - di kalangan anggota masyarakat
iii. sebagai hiburan - penat lelah bekerja
iv. dapat memupuk nilai tradisi - warisan budaya
permainan perlu diajar di sekolah - kegiatan kokurikulum supaya tidak pupus


33 Kita digalakkan mempelajari penggunaan komputer. Apakah faedah yang kita perolehi jika mempelajarinya ?
kemajuan teknologi moden berkait rapat dengan komputer - dipandang tinggi - jika tahu menggunakan komputer
i. dapat mencari maklumat dengan tepat - diprogramkan di dalam cakera liut
ii. memudahkan murid belajar dan mengulang kaji pelajaran - disimpan di dalam cakera liut
iii. lebih mudah mencari pekerjaan
iv. terkedepan di dalam pelbagai bidang
banyak faedah yang diperolehi - penggunaan komputer

34 Setiap tahun pada 31 Ogos , kita akan merayakan Hari Kebangsaan. Mengapakah kita perlu merayakan hari tersebut ?
Hari kebangsaan - cuti umum . sambutan bukan sekadar bercuti tetapi
i. melahirkan sifat kecintaan terhadap negara
ii. mengingati tokoh-tokoh negara
iii. mendedahkan perjuangan dan kesusahan orang-orang terdahulu
iv. bertanyakan diri sendiri - sumbangan terhadap nagara
bersama mengekalkan keamanan dan kemajuan negara

35 "Bersukan Penting Kepada Murid-murid sekolah"
jenis-jenis sukan yang digemari oleh kanak-kanak
i. menyehatkan badan
ii. tidak membuang masa
iii. dapat berkenalan dengan lebih ramai kawan-kawan
iv. menambahkan pelbagai jenis pengetahuan mengenai sukan
semua murid perlu mengambil bahagian dalam sukan



36 Kepentingan Televisyen Kepada Kita
televisyen merupakan alat media massa yang sangat berpengaruh kepada kita
i. memperolehi pengetahuan
n rencana, berita, forum dan lain-lain
ii. sebagai alat hiburan
iii. berguna untuk mendidik pelajar
n televisyen pendidikan
iv. untuk mendapatkan kamlumat
n dalam dan luar negeri
perlu menonton rancangan berfaedah



37 "Belajar Berkumpulan Lebih Baik Daripada Belajar Sendiri"
belajar berkumpulan secara beramai-ramai
i. dapat bertanya tentang perkara yang tidak difahami
ii. dapat bertukar-tukar fikiran, nota dan pendapat
iii. tidak berasa jemu dan mengantuk
iv. melatih kita mengeluarkan pendapat
v. mudah memahami sesuatu perkara
penegasan tajuk


38 "Perlunya Peraturan Sekolah"
semua murid perlu mematuhi peraturan sekolah
i. mendisiplinkan murid-murid
ii. memudahkan guru mengawal murid
iii. keadaan / suasana sekolah yang selesa untuk belajar
iv. mencantikkan kawasan sekolah
murid-murid perlu mengikut peraturan sekolah untuk kebaikan semua pihak




39 "Murid-murid Perlu Tidur Awal"
setiap orang perlukan rehat
i. dapat bangun awal untuk sekolah - tidak lewat
ii. badan cergas
n tidak mengantuk
n pening kepala
iii. tidak tergopoh-gapah untuk ke sekolah
iv. mudah menerima pelajaran dari guru
tidur awal patut diamalkan




40 "Kebaikan Kerja Sekolah"
latihan atau kerja yang diberikan oleh guru untuk dibuat di rumah
i. tidak membuang masa
ii. menggalakkan murid-murid mengulang kaji pelajaran di rumah
iii. mudah ingat pelajaran yang dipelajari
iv. membiasakan hidup berdisiplin
n mengikut arahan guru
penegasan tajuk




41 "Menelaah Pelajaran Menjamin Kejayaan Dalam Peperiksaan"
belajar bersungguh-sungguh akan menjamin kejayaan dalam pelajaran
i. menelaah sesudah tajuk diajar
ii. perlu menelaah seberapa kerap yang boleh
iii. menguji setakat mana kita faham
iv. perlu membaca dalam keadaan tenang
menelaah boleh menjamin kejayaan pelaran



42 "Kokurikulum Adalah Kegiatan Yang Berfaedah"
kegiatan yang dilakukan di luar bilik darjah selepas waktu sekolah
i. tidak membazir masa
ii. menambah pengetahuan dan pengalaman
iii. menjalin hubungan persahabatan
iv. semangat bekerjasama
semua murid patut melibatkan diri di dalam kegiatan kokurikulum


43 "Kanak-kanak Tidak Digalakkan Memakan Makanan Ringan"
makanan ringan - makanan yang tidak berkhasiat
i. membahayakan kesihatan
n mengandungi bahan kimia yang membahayakan
ii. membazirkan duit
n tidak mengenyangkan
n menjadi ketagih
iii. tidak ada selera makan
iv. keracunan makanan
penegasan kepada tajuk



44 "Tabiat Membaca"
n sebagai seorang murid
n satu kegiatan yang amat baik dan berfaedah
i. memudahkan untuk mengulangkaji / membuat kerja rumah
ii. menambahkan pengetahuan dan pengalaman
n berkongsi pengalaman dan penulis
n menyelami perasaan pengarang
iii. menggunakan masa dengan sebaik-baiknya
iv. hobi yang baik
tabiat membaca perlu diamalkan oleh setiap murid




KOLEKSI ESEI PELAJAR
BERDASARKAN SOALAN PEPERIKSAAN

KALAU ANDA MENJADI PEMIMPIN MASA HADAPAN

Patah tumbuh, hilang berganti dan remaja hari ini pemimpin masa hadapan merupakan slogan-slogan yang sering kita dengar tentang kepemimpinan Negara. Nama-nama negarawan seperti Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak dan Tun Hussein On sudah tidak asing lagi bagi kita rakyat Malaysia. Walaupun mereka telah pergi meninggalkan kita, namun kepemimpinan mereka diganti oleh tokoh-tokoh yang berwibawa seperti Tun Mahathir Muhammad, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Dato’ Seri Najib. Bagaimanakah boleh lahirnya insan-insan hebat ini? Saya yakin segala-galanya bermula dengan impian. Maka saya juga mempunyai impian untuk menjawatkerusi nombor satu Negara. Oleh itu, jika saya menjadi pemimpin, saya akan membuat pelbagai perubahan untuk kebaikan bersama.

Perubahan pertama sekali yang saya akan lakukan adalah dengan mengikis imej serta persepsi mengenai pemimpin Negara adalah golongan elit bangsa. Kita semua tahu, apabila seseorang menjawat jawatan penting dan tinggi dalam Negara maka pendapatan mereka akan meningkat dengan drastik sekali. Perkara inilah yang menyebabkan sesetengah pemimpin Negara yang hanyut serta leka kerana dibuai dengan kemewahan dan wang ringgit yang diperoleh sehingga lupa daratan dan lupa nasib rakyat yang menderita. Oleh itu, jika saya menjadi pemimpin, saya akan membawa imej mesra rakyat. dan akan sentiasa memegang prinsip rakyat diutamakan dalam segala hal.

Perubahan seterusnya adalah dengan mengubah mentaliti rakyat daripada minda kelas ketiga menjadi kelas pertama. Kita sedia maklum bahawa Negara kita mempunyai infrastuktur dunia kelas pertama namun, apa yang membelenggu serta membebani rakyat ialah pemikiran rakyat di peringkat tidak matang. Kes-kes jenayah semakin tidak terkawal dan meningkat. Oleh itu, pendidikan kelas pertama harus dididik sejak di bangku sekolah lagi, bak kata pepatah melentur buluh biarlah daripada rebungnya.

Selain itu, perubahan untuk memantapkan dan mengukuhkan jati diri belia menjadi agenda saya. Pada masa kini kebanyakan belia mengalami keruntuhan moral atau akhlak yang serius. Jika perkara ini berlaku tanpa tindakan susulan daripada pihak berkuasa pasti gejala ini akan semakin parah. Sesungguhnya kita semua perlu ingat, remaja mereka ini pewaris bangsa. Sekiranya belia hanyut dan leka dibuai mimpi keseronokan maka gelaplah masa depan Negara. Oleh itu, kegiatan jati diri pelajar perlu dimantapkan selaras dengan keutuhan Negara.

Malaysia terkenal dengan pelbagai bangsa atau kaum di dalamnya. Oleh itu, perpaduan yang erat, jitu, utuh dan kukuh mesti dicapai untuk memastikan semua kaum boleh hidup dalam keadaan harmoni dan sentosa. Konsep “Satu Malaysia” yang diuar-uarkan adalah bernas kerana perpaduan menjamin kemajuan Negara.Haruslah kita ingat Malaysia bukan sahaja dihuni oleh kaum melayu sahaja tetapi kaum India, cina kadazan, iban dan sebagainya. Justeru, perhatian yang sama rata atau keadilan hak mesti tunaikan tanpa warna kulit untuk mengelakkan perasaan tidak puas hati atau cemburu. Apabila perkara asas ini diselesaikan oleh saya sudah pasti semua rakyat Malaysia dapat bersatu.

Kemiskinan dan kemelaratan hidup di Malaysia tidaklah begitu ketara berbanding dengan Negara lain di Asean. Namun sebagai pemimpin saya akan pastikan bahawa fenomena tersebut dapat dibanteras.Pelbagai inisiatif diambil seperti memberi sumbangan kepada golongan miskin dengan memberi peluang pekerjaan yang setaraf dengan mereka. Menurut statistic yang dikeluarkan oleh Kementerian Keluarga dan Wanita Malaysia hampir 40 % kemiskinan disebabkan oleh kesukaran mendapatkan pekerjaan, tambahan pula dalam keadaan ekonomi yang tidak stabil.Oleh itu, keadaan rakyat yang kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang harus dihapuskan.

Akhir sekali, saya ingin membuat perubahan dalam aspek politik. Dalam pentadbiran sesebuah Negara yang demokrasi seperti Malaysia, suara-suara rakyat harus didengar. Keluhan atau masalah harus diberi keutamaan. Saya akan pastikan setiap kementerian memainkan peranan masing-masing dengan berkesan.Sesiapa sahaja pentadbir yang menyeleweng akan dikenakan tindakan yang sewajarnya. Keluhuran undang-undang harus diberi penghormatan oleh semua pihak. Sesungguhnya kita tidak mahu orang yang diamanahkan membuat kerja menjadi penjahanam yang merosakkan bangsa, bak kata pepatah bagai meludah ke langit.

Kesimpulannya, sekiranya impian saya untuk menjadi pemimpin suatu hari nanti tercapai, saya akan mengubah Malaysia menjadi Negara yang hebat dan dihormati. Tetapi semua perkara tersebut bukan mudah dicapai kerana berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Namun, hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih, saya akan pastikan perancangan saya akan dapat direalisasikan untuk Negara Malaysia yang saya cintai.



















GALAKAN SISWAZAH MENCEBURI BIDANG PERTANIAN

Pada masa ini Negara sentiasa mengorak langkah untuk menjadi sebuah Negara yang maju dalam pelbagai aspek, khususnya ekonomi, politik dan social. Bidang pertanian merupakan salah satu bidang yang berdaya maju. Perbagai kaedah telah dilakukan untuk memastikan sector pertanian terus maju dan diminati oleh golongan muda terutama para siswazah. Walaupun pengangguran pada masa kini agak tinggi, para siswazah agak keberatan untuk bersama-sama memajukan sector ini. Oleh itu langkah yang sesuai harus diambil untuk memastikan mereka terlibat dalam sektor ini.

Antara inisiatif yang boleh diambil adalah dengan menanam minat terhadap bidang ini sejak di bangku sekolah lagi. Bak kata pepatah melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Sesi pengajaran dan pembelajaran merupakan medium terbaik untuk menyemai minat terhadap bidang ini. Mata pelajaran Pertanian dalam kemahiran hidup atau sains boleh membantu pelajar memahami keuntungan atau faedah melibatkan diri dalam bidang ini. Pemahaman yang mendalam tentang pertanian amat penting agar pelajar tidak memberi atau mendapat tanggapan yang negative yang menjauhkan minat para pelajar. Dahulu pertanian berkonsepkan sara hidup tetapi masa kini pertanian sebenarnya perniagaan yang boleh membawa kekayaan. Oleh itu, informasi yang betul berkaitan pertanian sejak kecil boleh memberi nilai tambah kepada generasi muda melibatkan diri dalam bidang ini.

Kerajaan juga perlu memainkan peranan melalui agensi tertentu menarik minat para siswazah.Kerajaan perlu memberi insensif tertentu dalam bentuk modal. Kita sedia maklum, siswazah yang baru meninggalkan alam pengajian pasi tidak mempunyai asset untuk memulakan sesuatu program. Mereka pasti mengalami sesulitan untuk mengeluarkan perbelanjaan permulaan yang besar kerana agensi kewangan seperti bank tidak mudah meluluskan pinjaman. Oleh itu, kerajaan perlu menyediakan bantuan skim siswazah agar mereka dapat beroperasi dengan baik. Bank-bank seperti Agro Bank, memberi pinjaman berjadual kepada siswazah yang bercita-cita menjadi petani moden.

Selain itu, siswazah juga perlu diberi ilmu yang secukupnya agar penglibatan mereka tidak sia-sia. Kebanyakan siswazah yang menganggur merupakan siswazah daripada jurusan yang tiada kaitan dengan bidang pertanian. Oleh itu, mereka perlu diberi kursus khas. Kursus-kursus memahami pertanian sama ada penternakan, peladangan atau pun perikanan perlu diiukuti kerana mereka memerlukan pengetahuan yang khusus kerana tanpa ilmu tersebut pasti kegiatan tersebut akan mengalami kegagalan.









PERUNDINGAN MEMBAWA KEBAIKAN BERBANDING PEPERANGAN

Kerakusan pemimpin yang mudah membuat keputusan untuk berperang sering membawa malapetaka kepada rakyatnya. Sejarah telah membuktikan bahawa perang Dunia Pertama dan Perang Dunia ke-2 membawa pelbagai implikasi kepada dunia sejagat. Tokoh-tokoh seperti Hitler, George Bush pasti akan dikenang oleh rakyat negara terlibat sebagai pemimpin yang mementingkan diri sendiri bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing yang telah memusnah dan meghancurkan keharmonian mereka. Oleh itu, pemimpin sekarang harus mengambil iktibar bahawa, peperangan tidak menyelesaikan masalah dengan singkat dan mereka perlu sedar dengan mengambil pendekatan berunding demi kesejahteraan warganya. Terdapat pelbagai manfaat apabila pemimpin mengambil pendekatan berunding.

Antara kebaikannya ialah, tiada pertumpahan darah berlaku. Hal ini demikian kerana perundingan hanya melibatkan pemimpin yang duduk semeja untuk mencari jalan penyelesaian. Perbincangan yang melibatkan pemimpin ini, pasti akan mencari cara terbaik untuk menyelesaikan masalah yang berbangkit. Oleh itu, rakyat tidak perlu mengalami kesengsaraan akibat daripada ledakan bom. Pertumpahan darah tidak akan berlaku. Para penduduk juga tidak akan kehilangan orang yang tersayang kerana terkorban dalam peperangan. Jelaslah bahawa perundingan akan mengelakkan berlakunya pertumpahan darah.

Selain itu, sesebuah Negara tidak akan kerugian harta benda. Kita sedia maklum bahawa peperangan akan memusnahkan bangunan, kenderaan, perladangan dan sebagainya. Peperangan pasti menggunakan senjata-senjata canggih seperti peluru berpandu yang merosakkan. Peperangan antara Israel dan Palestin membawa kemusnahan yang teruk dan memusnahkan infrastruktur sesebuah Negara. Ribuan juta ringgit pasti akan lebur begitu sahaja. Bak kata pepatah yang menang menjadi arang dan yang kalah menjadi abu serta kemusnahan ini tidak mudah dibaiki dalam masa yang singkat. Oleh itu, jelaslah kini bahawa perundingan yang jujur pasti dapat mengelakkan kemusnahan harta benda.

Jika rundingan dilakukan secara tidak langsung hubungan diplomatik antara dua negara dapat dijalinkan. Pemimpin-pemimpin sesebuah negara yang terlibat boleh mengambil kesempatan untuk menjalinkan hubungan diplomatik ketika rundingan dijalankan. Perasaan berbaik-baik dan berperangka positif akan wujud antara mereka, dan keadaan ini membolehkan perkara yang keruh dapat dijernihkan, bak kata pepatah, carik-carik bulu ayam, akhir bercantum juga. Jelaslah pendekatan rundingan dapat membantu memulihkan hubungan dua hala.

Seterusnya, negara-negara yang terlibat dalam rundingan menyelesaikan masalah akan dipandang tinggi oleh Negara lain. Pada masa kini majoriti masyarakat di seluruh dunia ingin hidup dalam keadaan aman dan harmoni. Namun, terdapat segelintir pemimpin yang angkuh dan pentingkan diri sendiri sahaja yang tidak mementingkan keamanan. Kita lihat sahaja pemimpin Korea Utara yang sering membuat provokasi dengan melancarkan ujian nuklear telah dikecam hebat oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PPB) dan masyarakat dunia. Begitu juga pihak Amerika Syarikat yang dianggap polis dunia telah dikecam hebat akibat pendekatannya yang cuba menyelesaikan masalah secara keganasan yang kononnya ingin menghapuskan penganas. Secara tidak langsung perbuatan mereka telah menjejaskan imej negara terbabit. Jelaslah cara perundingan amat bersesuaian menyelesaikan masalah.

Tuntasnya, konflik yang melanda antara Negara dengan negara lain haruslah menggunakan kaedah perundingan agar kesejahteraan dan kemajuan sesebuah Negara dapat dikecapi oleh semua. Pihak kerajaan harus bijak membuat keputusan. Sudah terang lagi bersuluh, konflik yang diselesaikan melalui perundingan membawa pelbagai kemajuan Negara.

No comments:

Post a Comment